Yrkeshögskoleutbildning
Stödpedagog inom funktionshinderområdet, 200 yhp
Stödpedagog-programmet är en utbildning som vänder sig till dig som vill utvecklas inom ditt yrkesområde som ett samverkande stöd för kvalitetssäkring och bredda yrkeskunskapen inom LSS-verksamhet. Den passar dig som önskar utveckla det kollegiala samarbetet, samt att få fördjupad kompetens till att göra skillnad i arbetet för människor med funktionsnedsättningar och deras anhöriga.
Stödpedagog är en kvalificerad yrkesroll med fokus på att utveckla kvalitén inom LSS-verksamhet. Som stödpedagog kommer du att arbeta för att öka individens möjlighet till självbestämmande och delaktighet. Du kommer därtill kunna vara ett samverkande stöd för personer med funktionsnedsättning och deras anhöriga, men också ha en handledande roll gentemot dina kollegor.
Det finns stor efterfrågan på stödpedagoger med yrkeshögskoleexamen inom både offentlig och privat verksamhet. Denna yrkesroll kan se olika ut hos olika arbetsgivare, men fokus är på en helhetssyn och kvalitetsutveckling inom verksamheten.
Programmet finns som uppdragsutbildning för verksamheter samt kan sökas som YH-flex av privatpersoner.
Nivå | Eftergymnasial nivå |
---|---|
Studietakt | Halvtid (50%) |
Studieform | Distans med digitala träffar |
CSN-berättigad | Ja |
YH-flex | Ja, ansökningstid under okt-nov. |
Utbildningsbevis | Yrkeshögskoleexamen |
Ansökningstid | 1 feb-18 maj, 2025. |
Urvalsprov | 24 maj kl. 9-11, 26 maj kl. 17-19 |
Programstart | 25 augusti 2025 (HT25). |
Vanliga frågor
En stödpedagog är specialiserad på att individuellt anpassat stöd och pedagogik till personer med olika former av funktionsnedsättningar. Deras arbete kan inkludera allt från att ge personligt stöd, utforma och genomföra pedagogiska program, samordna resurser och utvärdera individens framsteg för att säkerställa bästa möjliga resultat.
Yrkesrollen finns inom en rad olika sektorer, t.ex. skolor, dagliga verksamheter, boenden för personer med funktionsnedsättningar, habilitering och rehabilitering samt inom kommunala och privata vårdorganisationer. Stödpedagoger kan arbeta med så väl barn och ungdomar som med vuxna med olika typer av funktionsnedsättningar.
Arbetet är av stor betydelse eftersom det främjar självständighet, delaktighet och livskvalitet för personer med funktionsnedsättningar. Genom att skräddarsy stöd och pedagogik hjälper de brukare att utveckla viktiga förmågor och möjligheter till ett mer autonomt och meningsfullt liv.
Stödpedagoger har en unik möjlighet i att göra en verklig skillnad i människors liv stödja en positiv kvalitetsutveckling inom LSS. Genom att arbeta som stödpedagog har du chansen att bidra till att förbättra så väl vardagen och självbestämmande för personer med funktionsnedsättningar som att stödja anhöriga och vidareutveckla verksamheten och dina medarbetares arbetssituation.
Lönen varierar beroende på faktorer som arbetsuppgifter, ansvarsområden, erfarenhet och arbetsplatsens geografiska placering och karaktär. Du kan även öka din konkurrenskraft ytterligare genom att lägga till specialiseringar inom områden som exempelvis Motiverande samtal (MI).
För lönestatistik se: Ratsit, Yrkeskollen och Tidningen Vision.
Hoppa mellan olika kapitel i videon genom att klicka på tidslinjen.
Om du brinner för att hjälpa andra och vill göra en meningsfull skillnad i samhället, ansök till att bli stödpedagog och påbörja din resa mot en givande och berikande karriär. Kontakta oss för mer information om hur du kan komma igång på vägen mot att bli en stödpedagog.
Om du har några frågor gällande utbildningen, yrkesrollen eller behörighet är du välkommen att kontakta utbildningsledaren.
Tel. nr. 0738 611 303
eva@omsorgsforlaget.se
Utbildningens kurser
Stödpedagogutbildningen ger dig fördjupad kunskap om olika funktionsnedsättningar, den lagstiftning som reglerar LSS-området, kommunikation, pedagogik med mera.
I utbildningen ingår följande kurser:
Praktisk juridik, 15 yhp
Kursen behandlar juridiken och de riktlinjer som styr stödpedagogens arbete. Vidare behandlar kursen hur författningar ska tolkas, fungerar i praktiken och vilka juridiska dilemman en stödpedagog kan ställas inför i sitt arbete.
Funktionsnedsättningar, 25 yhp
Kursen behandlar funktionsnedsättningar och dess konsekvenser i vardagen för den enskilde så som begränsningar i socialt samspel och kommunikation, begränsande upprepade beteenden, koncentrationssvårigheter, kognitiva nedsättningar, bristande impulskontroll och inlärningssvårigheter.
Kommunikation, välfärdsteknologi och kognitivt stöd, 35 yhp
Kursen behandlar kommunikation och sampel inom funktionshinderområdet samt hur det är en förutsättning för delaktighet, inflytande och självbestämmande. Vidare behandlar kursen alternativ och kompletterande kommunikation, samtalsmetodik, digital kommunikation och betydelsen av kognitivt stöd. Kursen belyser också digitaliseringens möjligheter, utmaningar och dilemman.
Etik och professionellt förhållningssätt, 15 yhp
Kursen behandlar professionella förhållningssätt gentemot den enskilde och dennes nätverk samt arbetssätt för att stärka den gemensamma värdegrunden i en verksamhet. Vidare ger kursen träning i att identifiera, reflektera över och analysera etiska dilemman.
Människan i utveckling, 15 yhp
Kursen behandlar människans utveckling och hur stödet till den enskilde kan anpassas och förändras beroende på de olika faser i livet som den enskilde går igenom. Vidare behandlar kursen vilken betydelse hälsa, livsstil och kultur har för människans välbefinnande.
Pedagogiska teorier, metoder och arbetssätt, 35 yhp
Kursen behandlar pedagogiska teorier, metoder, arbetssätt och redskap för att kunna utveckla arbetssätt och därmed påvisa förbättringsmöjligheter för verksamheten. Vidare behandlar kursen vägledande arbetssätt samt förmåga att tillämpa och stödja ett pedagogiskt förhållningssätt på individ-, grupp-och verksamhetsnivå i syfte att skapa ett lärande och engagerande arbetsklimat.
Dokumentation och kvalitetssäkring, 15 yhp
Kursen behandlar social dokumentation i syfte att säkerställa den enskildes rättigheter samt hur man arbetar utifrån beställning, uppdrag och genomförande av myndighetsbeslut.
Lärande i arbete, 20 yhp
Den studerande ska ges erfarenhet av yrket som stödpedagog samt tillfälle för reflektion och analys av arbetet.
Examensarbete, 25 yhp
Kursen behandlar en fördjupning av innehållet i ett arbetsområde med anknytning till någon av kurserna Funktionsnedsättningar, Kommunikation, välfärdsteknologi och kognitivt stöd eller Pedagogiska teorier, metoder och arbetssätt.
Utbildningens upplägg
Studietakt
Utbildningen genomförs på halvfart (50% studietakt) under fyra terminer, vilket möjliggöra för våra studerande att kombinera studier med arbete.
I flera fall har våra studerande även haft stöd av sin arbetsplats att gå ner i arbetstid och/eller i att inskaffa kurslitteratur som en del av verksamhetens kvalitetsutveckling.
Distansstudier
Distansupplägget gör att studerande från hela Sverige kan deltar i utbildningen. Alla träffar under utbildningen sker digitalt. Vi lägger stort värde på utbytet av erfarenheter mellan våra studerande och en nära kontakt för handledning med utbildare.
Vi satser på engagerande innehåll och design av kurserna för att med hjälp av tekniken överbrygga distansen och ge dig en känsla av människorna bakom skärmarna.
Denna studieform ger dig även en känsla för och insikt i det digitala utbud och de möjligheter som Stödpedagoger i sin tur kan arbeta utifrån för att stödja kommunikationen och lärandet hos sina brukare och för att leda kvalitetsarbetet inom LSS-verksamheten.
Progression
Din kunskapsinhämtning och färdighetsträning omvandlas till kompetens undan för undan genom utbildningen. Där du ledsagas in i yrkesrollen, och kurs för kurs utvecklar dina nya förmågor och självständighet som Stödpedagog.
Digitala träffar
Varje kurs inleds med en introduktionsträff i det digitala klassrummet samt innehåller ytterligare en eller flera schemalagda, digitala träffar och grupparbeten via lärplattformen.
Utbildare
Precis som våra studerande, finns våra utbildare utspridda över hela Sverige. Vi tar in noga utvald och erfarna utbildare med spetskompetens inom funktionshinderområdet och stark koppling till arbetsmarknaden.
Motivation och lärande
Vi arbetar aktivt med att utveckla engagerande och interaktiva aktiviteter i lärplattformen för att stödja motivationen och maximera lärandet.
För att stödja så många inlärningsmetoder som möjligt ges studiematerialet i varierande former; inspelade föreläsning, digitala workshops och grupparbete, fysisk och digital litteratur, poddar, externa webbkurser osv.
Lika så varierar vi examinationsformera för att ge dig möjlighet att visa dina förmågor på många olika sätt.
Examinationsformer
Vi använder även en stor variation av examinationsformer; skriftliga inlämningsuppgifter, digitala diplom, frågeformulär (quiz), muntliga redovisningar i grupp osv.
De skriftliga inlämningsuppgifterna bygger på reflektion kring kursmaterialet (litteratur, föreläsningar med mera) och din egen yrkeserfarenhet. Du kommer också att ha stort utbyte av att få diskutera och reflektera tillsammans med andra studerande i utbildningen.
Praktisk tillämpning
Genom hela utbildningen har vi fokus på den praktiska tillämpningen av det du lär dig. Att arbeta utifrån fallbeskrivningar samt utifrån egna och andras erfarenheter är ett ledmotiv genom kurserna. Framför allt i det självständiga projektarbete som du kommer att genomföra under kursen LIA – Lärande i arbete – och det avslutande examensarbetet.
Verksamhetsförlagt projekt (Lärande i arbete)
Under kursen Lärande i arbete (LIA) ges du möjlighet att göra praktik på en valfri LIA-plats under åtta veckor. LIAn ska genomföras på en annan arbetsplats än din vanliga, men om möjligheterna tillåter kan den emellertid även utföras på din hemort. Under kursen får du även får du chansen att utforska stödpedagogrollen, delta i utvecklingsprojekt och reflektera över dina nya kunskaper tillsammans med en handledare.
Lärplattformen – OF Moodle
Allt ditt lärande sker i en trygg och tillgänglig studiemiljö på vår lärplattform OF Moodle. Du kommer att ha tillgång till allt du behöver för dina studier genom denna (med undantag för den fysiska litteratur du själv behöver införskaffa).
Förutsättningar
För att studera på distans behöver du tillgång till en dator, headset med mikrofon samt webbkamera.
Genomgångar kring tekniken vi använder under utbildningen hålls både under digitala träffar i början av utbildningen och finns som inspelat material eller guider på lärplattformen.
Behörighet
Behörighetskrav (Grundläggande + särskilda krav)
För att vara behörig behöver du uppfylla det som kallas ”grundläggande behörighet” samt kraven på ”särskild behörighet”.
Grundläggande behörighet
Slutförd gymnasieutbildning eller motsvarande, svensk eller från ett annat land. Om du inte har svenska som modersmål ska du ha tillräckliga kunskaper i svenska.
Särskild behörighet
Lägst betyget E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper:
– Hälsopedagogik, 100p*
– Specialpedagogik 1*
– Specialpedagogik 2*
– Svenska 2 eller Svenska som andra språk 2, 100p
– Yrkeserfarenhet: arbete med stöd till personer med funktionsnedsättning motsvarande minst 1 år arbete på heltid. Deltidsarbete på minst 50 % tillgodoräknas också.
* Sedan SKOLFS 2020:22 bedöms följande kurser som likvärdiga:
– Funktionsförmåga och funktionsnedsättning 1
– Funktionsförmåga och funktionsnedsättning 2
Ansökan på reell kompetens
Om du saknar betyg som styrker din behörighet till utbildningen, kan du söka på reell kompetens. Det innebär att vi gör en bedömning av dina faktiska kunskaper, oavsett hur du skaffat dem. Det gör vi genom att be din arbetsgivare intyga dina kunskaper utifrån ett antal frågor, eller genom en intervju.
Har du jobbat inom funktionshinderomsorg fyra år eller mer på minst 50 % anser vi att du uppfyller kraven på särskild behörighet som gäller Hälsopedagogik, och Specialpedagogik 1 och 2. Det är då viktigt att du bifogar intyg på detta till din ansökan och kontaktuppgifter till en person (helst närmaste chef) som kan intyga din kompetens.
Dokument
HT 2023 – VT 2025
HT 2024 – VT 2026
Blanketter
Läs eller ladda ner programbladet
Ansökningsprocessen
För att ansöka till programmet erbjuds två olika alternativ. Du kan välja att söka till den ordinarie utbildningen, som tar emot ansökningar mellan februari och maj varje år. Alternativt kan du, om du redan besitter utbildningar och erfarenhet som täcker stora delar av innehållet i utbildningen, ansöka till programmet som YH-flex.